FotoMorph Kullanımı / 2. Bölüm


Fotoğrafların bir animasyon şeklinde başka fotoğraflara dönüşmesini sağlayan ücretsiz PhotoMorph programını tanıtmaya başlamış, ilk yazıda genel bir bakış ve kurulumunu incelemiştik. Bu yazıyla birlikte artık nasıl kullanıldığı konusuna geçelim. Çoğu kez yaptığımız üzere sadece bize gerektiği kadarını alıp çıkacağız.

.

Programın arayüzü böyle. (Değişik Windows sürümlerinde biçim ve renkler biraz farklılaşabilir)

.

.

Sol sütunda “New Project” (yeni proje) düğmesini tıklıyoruz. Ne yapmak istediğimizi soran bir seçenekler menüsü açılıyor. Bakalım programla neler yapabiliyormuşuz.

.

.

Morph Sequence : Dönüştürme sekansı (Film içindeki bir işlemlik dilim olarak anlayabiliriz. Bir film tek veya çok sekanstan oluşabilir. Bu sekanslar farklı işlemlere ayrılmış olabilir). Morph bir resmin bir diğerine dönüşmesi (transform) işlemidir
Warp Sequence : Deforme etme veya hareketlendirme aşaması.
Pan Sequence : Zoom (yakınlaştırma) veya sündürme aşaması
Transitions Sequence : Geçiş efektleri verme aşaması. (PowerPoint’teki slayt geçişleri gibi)

Her çalışma proje “Project” (proje) olarak adlandırılıyor. Her proje –istediğiniz sıralamada- bir veya daha fazla morph, warp, pan veya transition aşamaları içerebiliyor.

Hemen belirtelim, tüm programı değil, sadece ‘Morph” ve “Warp” konularını inceleyeceğiz.

.

Morphing Sekansı Oluşturmak

New Projects’ üzerinden ‘Morph Sequence’ı tıklayarak yeni bir proje başlatıyoruz.

Yukarıdaki sekmelerden ‘Images’ (resimler) yazana tıklıyor ve birbirine dönüştürmek istediğimiz iki resmi seçeceğimiz bölüme ulaşıyoruz. Gördüğünüz gibi çerçeveler şimdilik boş. Resimleri çağırabilmek için önce sol üstteki iki seçeneği kullanarak (yanındaki daireyi doldurarak) hangi resimle ilgileneceğimizi işaretlememiz gerekiyor. Ön tanımlı olarak ‘Start Image’ (başlangıç resmi) zaten seçili. Bunu o çerçevenin yeşil kenarlı görünüyor olmasından da anlayabiliyoruz. Hangisi seçili ise vereceğimiz komutlar o resim üzerinde işlem yapacaklar demektir. (Tercihleri sol üstteki seçeneklerden yapabileceğimiz gibi, boş çerçevelere tıklayarak da yapabiliriz. Sonuçta yeşil kenarlı hangisi ise komutlar da onun için çalışacaktır)

.

.

Sol üstteki ‘Start Image’ seçeneği dolu iken (veya boş çerçevesine tıklanarak “seçilmiş” iken) ‘Open’ (Aç) komutuna basıyor ve bilgisayarımız içinde dolaşabileceğimiz pencereye ulaşıyoruz. Buradan başlangıç resmi olmasını istediğimiz resmi buluyor ve çift tıklayarak çağırıyoruz.

.
İpucu : Bu bilgisayar içi gezinme penceresinde görünümü “Küçük resimler”e getirdiğinizde dosyaları resim halleriyle görerek daha isabetli ve kolay seçebilirsiniz.

.

.
Sırada bu kez ‘End Image’ (bitiş resmi) için aynı işlemleri yapmak var. Önce sol üstten (veya çerçevesine tıklayarak) bu çerçeveye geçiş yapmayı unutmayalım.

.
Görüntü şimdi aşağıdaki gibi oldu. Seçtiğimiz başlangıç ve bitiş resimlerimiz yerlerini aldı. Altta, daha küçük boyutlu (Alignment / Hizalama) çerçevesinde ise her iki resmi üst üste bindirilmiş halde bulduk.

.

.

Yalnız, resimlerin boyutları farklı oldukları için model yüzlerinin birbiri üzerine tam oturmadığını görüyorsunuz. Bu konuda FotoMorph bir araç sunuyor. Yukarıdaki her iki resmin sınırlarında kırmızı bir çerçeve görüyorsunuz. Dikkatli bakarsanız, kenar ve köşelerinde lacivert “tutma tırnakları” da var. İşte bu kırmızı çerçevelerin içinde kalan alan bölüm aşağıdaki birleştirilmiş resim alanı içinde görünecek olan kısımlar. Buraya “uydurulmak” üzere, gerekiyorsa “deforme” edilmiş (bastırılmış veya sündürülmüş) oluyorlar. Örneğin, sağdaki resmin kendisi de bir “kare” olduğu için alttaki bölgeye deforme olmadan oturmuş fakat ilk resim dikdörtgen olduğu için buraya oturtabilmek uğruna alttan ve üstten bastırılmış görünüyor.

Şimdi ilk resmin kırmızı çerçevesinin bir köşesinden tutarak küçültün ve örneğin onu da kare haline getirin. Şimdi o da birleşik resimde daha düzgün görünüyor olmalı. Çerçevenin “büyüklüğünü” ve “konumunu” o şekilde ayarlayın ki, birleşik karede her iki modelin yüzleri yaklaşık olarak aynı büyüklükte olsun ve üst üste gelsinler. (Kırmızı çerçeveyi, içindeki herhangi bir noktadan tutarak sürükleyebilir ve konumunu ayarlayabilirsiniz). Şunun gibi…

.

.

Her iki resim arasındaki dikey sürgüler muhtemelen “daha ayrıntılı“ çalışabilmek üzere resimleri büyütebiliyor. Bu şekilde bir resmi büyütmenin birleşik resim üzerinde herhangi bir etkisi bulunmuyor. (Keşfedemediğimiz başka bir işlevi yoksa, bu haliyle gereksiz bulduk)

.

Proje Boyutlarını Ayarlamak

Peki birleşik resmin kendisi neden kare şeklinde ? Bu şekil, sonuçta alacağımız video çıktısının da boyutlarını temsil ediyor ve ön tanımlı (default) ayar olarak 200 x 200 pixel boyutlarında geliyor. Yani hem küçük hem de kare şeklinde. (Muhtemelen internette yayınlanmak üzere böyle ayarlanmış) Demek ki aslında bir projeye başlarken yapılması gereken belki de ilk iş yeni projemizin çıktı boyutlarını başından belirlemek olmalı. Bunun için, yukarıdaki dört sekme arasında ilk sırada duran “Projects” seçili iken “Resolution” düğmesine basacağız. Gelecek yeni pencerede bizim önerimiz, hatırlarsanız, videolar için- DVD PAL yani 720×576 idi. PowerPoint üzerinde kullanmak için videoları bu büyüklükte saklıyor, gerekirse VCD PAL’e sonradan –kayıpsız- indirebiliyorduk. Tabi bu değerler sizin tercihlerinize, daha çok amacınıza göre farklılıklar gösterebilir.

.

.

Gözler, ağız gibi bölgeler ne kadar birbirinin üzerine gelirse geçiş efektimiz de o kadar gerçekçi olacaktır.

İpucu :

Program her ne kadar resimleri birbirlerine uydurmak konusunda bir takım basit araçlar sunuyorsa da profesyonel sonuçlar için bunların yeterli olmadığını belirtmek gerek. Bizim önerimiz, kullanacağınız her iki resmi önceden PhotoShop veya Gimp gibi bir resim işleme yazılımında açmanız, burada büyüklüklerini, çerçeve boyutlarını, konumlarını ve renk tonlarını eşitlemeniz (nasıl yapılacağını bir sonraki yazıda ele alalım) ve belki daha da önemlisi, arka planlarını temizlemeniz (bunu öğrenmiştik) veya ikisinde de aynı arka planı kullanmanız olacaktır. Çünkü resimlerdeki figürlerin değişmesi sırasında arkaplanlarının da değişiyor olduğu durumlarda işin büyüsü doğrusu kayboluyor. Bir önceki yazımızda verdiğimiz örnekleri tekrar incelerseniz, arka planların aynı olmasının daha etkileyici olduğunu siz de görecek ve bize hak vereceksiniz. Bu durumun bilinciyle olsa gerek, yazılım her ne kadar bir arka plan aracı getiriyor olsa da bunun da bizi tatmin ettiğini söyleyemeyeceğiz.

.

“Control” Sekmesi ve Dönüşüm Ayarları

Üstte, üçüncü sekmeye (control) geçiyoruz. Görünüm itibariyle öncekine benziyor. Burada dönüşüm esnasında ilk resimdeki hangi noktaların ikinci resimde hangi noktalara dönüşeceklerini işaretleyeceğiz. Böylece dönüşüm işlemi yadırgama olmadan, akıcı bir şekilde gerçekleşebilecek.

Farenin imlecini resimlerden birinin üzerine götürün. Gittiğiniz resimde imleç bir kalem şeklini aldı. Bu kalemle nereye tıklarsanız, ikinci resimde -koordinat itibariyle aynı hizada- beklemekte olan yeşil hedefleme noktası da aynı yere bir işaret bırakacak ve iki nokta animasyonda birbirine dönüşecekler. (Eğer ikinci resimle çalışıyor olsaydınız fare imleci bu kez orada kalem şeklini alacaktı ve diğer resimde bir yeşil artı görünecekti. Değişen bir şey yok)

.

.

İlk resmin burnuna bir nokta bırakıyoruz ama gördüğünüz üzere, bunun diğer resimdeki karşılığı oradaki modelin burnunun uzağında kaldı.

.

.

Hemen ikinci resimdeki işaretin üzerine gidiyor (bu sırada imleç şekildeki gibi bir “el” işareti haline gelecektir) onu faremizle tutup doğru noktaya sürüklüyoruz.

.

.

Aynı yöntemle dudak kenarları, ortası, kulaklar, alın, çene diyerek, olabildiğince çok noktayı karşılıklı işaretliyoruz. Ne kadar çok noktayı eşleştirirseniz sonuç o kadar o kadar iyi olacaktır.

.

.

Bir noktayı “sağ tıklarsanız” her iki resimde (eşiyle birlikte) siliniyor.

Show tiangulation” (üçgenleştirmeyi göster) düğmesine basarsanız, her iki resimde noktalar arası kılavuz çizgilerle birleştirilmiş olarak gösterilecektir. Bunlar size daha iyi konumlandırmalar veya yeni noktalar için fikir verebilir. Artık denemelerle ustalaşmak size kalıyor. Bu önemli.

.

.

Sık sık alttaki birleşik resim penceresinde animasyonu oynatarak ön izlemede durumu kontrol ediyoruz. Kontrol çubuğunu başka oynatıcılardan tanıyoruz zaten.

.

.

Sırasıyla…
Önceki sekans (Eğer videonuzda birden fazla sekans varsa)
Önceki animasyon karesi (frame)
Oynat / Durdur
Sonraki sekans
Sonraki kare
Manuel (elle) kaydırma çubuğu

.

Bu sekmedeki diğer komutların neler olduğuna bakalım.

Delete All Dots : Tüm işaretleri (noktaları) sil (Dönüşü yok)

Sequence Text : Sekans Yazısı

Buradan yola çıkarak videomuz üzerine yazılar yazabiliyoruz. Örneğin bir insanın bebeklik gençlik yaşlılık dönemlerini animasyonla gösterirken, 50’ler… 70’ler… 90’lar şeklinde yazılar geçirebilirsiniz. Veya bir arabanın yıllar içinde değişik modellerini canlandırıyorsanız model isimleri bu şekilde yazılabilir.

.

.

Transition Types : Resimler arası geçiş efekti (Sadece “Tranzition Sequence” projelerinde kullanılabiliyor)

Return : Dönüşüm tamamlandıktan sonra bir kez de geriye dönüyor.

Start Delay : Dönüşüme başlamadan önce (ilk resimde) bekleme süresi
Middle Delay : Videonun orta bölümünde bekleme süresi
End Delay : Dönüşüm bittikten sonra (ikinci resimde) bekleme süresi
Duration : Dönüşümün süre uzunluğu (videonun süresini de uzatır)
Fine Tune : İnce ayar. Saniyenin altı değerlerlere indirir.

.

Video Çıktısı Almak

 

Bunun için üstteki sekmelerden sonuncusuna (Animation) geçiyoruz

Loop : Sürekli baştan al
Return : Bittikçe tersine çevir (devamlı olarak ileri – geri dönüştürerek oynat)
Frame size : (istiyorsanız) Bir çerçeve oluştur (Sürgü çerçeve kalınlığını belirler)
Shadow size (İstiyorsanız) Gölgelendirme (Sürgü gölge boyutunu belirler)
Background : (Önermiyoruz)
Print Frame : Üzerinde bulunulan kareyi yazıcıda bastır.
Save Frame : Üzerinde durulan kareyi resim olarak kaydet
Export Animation : Animasyonu dışarı çıkar ve kaydet.

.

.

Bir animasyonu şu formatlarda kaydedebiliyorsunuz

Image Sequence
Animasyondaki tüm kareleri (frame’leri) tek tek birer resim halinde (Bmp, Jpg, Gif, veya Png resim formatlarından biri ile – Jpg önerilir) vereceğiniz isim dizisi kalıbı ile ve göstereceğiniz klasör içine kaydeder. (Animasyonda toplam kaç kare bulunduğunu sağ sütundaki “Total Frame Count” hizasındaki rakamdan öğrenebilirsiniz. Bu örnekte 75 resim kaydedilecek anlamına geliyor)

Flash Movie : Swf formatında Flash video olarak kaydeder. (Kalite ayarını yan sütundaki “Flash Movie Quality” altındaki High (yüksek), Medium (orta) veya Low (düşük) seçenekleriyle ayarlayabilirsiniz)

Web Page : SWF (Flash) ve HTML kod dosyaları olarak. (sitelerde kullanmak üzere) kayıt

Gif Animation : Animgif dediğimiz tür. PowerPoint’te doğrudan kullanabilirsiniz. Bu takdirde proje boyutlarını 300’ler, 400’ler civarına indirmekte fayda var. (Kalite ayarı sağ sütunda “GIF Animation Quality” altında)

Avi Movie : En eski ve bir o kadar tanınan (tüm player’ların sorunsuz oynatabildiği) evrensel video formatı olan “Avi” uzantılı kayıt. Bunu bir sonraki seçenekte “Tam Kareler (Sıkıştırılmamış)” ile kullanmakta fayda var. Gerekirse kalite ve boyutlarını daha sonra küçültmek mümkündür ama küçük ve sıkıştırılmış bir filmi yeniden eski haline getiremezsiniz. Kalıplarımızı olabildiğince yüksek kalitede saklıyoruz.

.

FotoMorph üzerine bir bölüm daha işleyeceğiz.

.
Sağlıcakla…
.

Wall Street Institute

2 Comments

  1. burcu diyor ki:

    Lutfen soylermisiniz ikiden fazla fotografi nasil morph yapariz? sadece iki fotografmi oluyor?

  2. admin diyor ki:

    Burcu Hanım, yeniden yükleyip karıştırdım fakat birden fazla fotoyu aynı anda işleme seçeneği yok görünüyor. Ancak, dönüşümleri ikililer halinde yaptıktan sonra bunu bir video montaj programında uç uca ekleyerek istediğiniz sayıya çıkarabilirsiniz. Biraz zahmetli ama başka çıkış yolu göremiyorum.

Yorum, Katkı ve Sorularınız