Particle Illusion Öğreniyoruz – 7. Bölüm Emitter Ayarları


Resim ve videolarımıza sayısız görsel efektler katabileceğimiz Particle Illusion derslerimize devam ediyoruz. (Program hakkında kapsamlı bilgi ve örnekler için ilk yazımıza bakınız)

.

.

Yeni bir dosya açalım ve “Heavy Fire Sparkles” isimli emitter’i sahnemize getirelim. Şimdi 30’uncu kareye atlayın (Yeşil “oynat” tuşunun yanındaki kutuya 30 yazarak veya alttaki rakamların üzerindeki küçük kırmızı kutuyu sürükleyerek)

.

.

Şimdi sahnedeki emitter’imizi merkezinden tutup sürükleyerek bir başka noktaya taşıyıp bırakalım. Bunu yapabilmek için –ok resimli butona basarak- imlecimizin işlevini geçici olarak değiştirmeniz gerekebilir. Böylece videonun 30’uncu karesinde yeni bir “pozisyon noktası” yaratmış olduk. Bunu 30 rakamının üzerindeki küçük siyah kare işaretinden anlayabiliyoruz.

.

.

Varsayalım ki, bu hamlemizden pişman olduk. Aslında bu işlemi 40’ıncı karedeyken yapmamız gerekiyordu. Normalde ne yapardık? İşlemi “geri al” komutu verir, sonra baştan başlar, bu kez 40’ıncı kareye gider ve buradayken emitter’i tekrar sürüklerdik muhtemelen. Bunu yapmanın daha kolay bir yolu var. 30’uncu karedeyken, rakamın üzerindeki küçük siyah kareyi (pozisyon noktasını) sürükleyerek 40’a götürün.

Diyelim ki, sahnedeki yolunuz iki parçadan oluşuyor. Pozisyon noktalarımız 30’uncu ve 60’ıncı karelerde bulunsun ve yolun ikinci bölümü daha kısa olsun. Bu durumda emitter’imiz ilk bölümü hızlı, ikinci bölümü yavaşlayarak gidecek demektir.

.

.

Oysa biz pozisyonlar aynı kalsın fakat bu hız farklılaşması yaşanmasın istiyoruz.

Bunu kolayca ayarlayabilirsiniz. Aşağıdaki “grafik penceresinde” ortadaki “pozisyon karesini” (30) sağa doğru çekerken sahnedeki noktalar arası mesafenin giderek eşitlendiğini görün. Göz kararı, uygun bir noktada bırakın.

.

.

Tekrar yeni bir dosya açıp “Heavy Fire Sparkles” isimli emitter’i sahnemize getirelim. Şimdi sol-alt bölümü kaplayan “Hiyerarşi Penceresini” inceliyoruz.

.

.

Projede tek bir layer (katman) olduğunu görebiliyoruz. (Altındaki “değiştirilebilir unsurlarıyla” birlikte Heavy Fire Sparkles) Birden fazla emitter sahneye eklendiği zaman, karışmamaları için bu alanda isimlerinin sonuna sıfırdan başlayıp artarak giden rakamlar alırlar. İsterseniz bu isim satırlarını -aralıkla iki kez- tıkladıktan sonra sizin için daha anlamlı olabilecek farklı isimlerle de değiştirebilirsiniz.

Bir emitter’in (efektin) bir veya birden fazla parçacık tipi saçıyor olması mümkündür. Bu kez, emitter’imizin tek bir parçacık tipi varmış (fiery : ateşli) “Fiery”ye çift tıklayın. (Yanındaki + işaretini tıklasanız da olur) Şimdi parçacığın tüm “değiştirilebilir” unsurlarını da görebiliyoruz. Bazılarının (açık mavi ve mor olanlar) bir üst seviyedeki emitter seçeneklerinden bazıları ile aynı isimde olduklarına dikkat edin. Emitter seçenekleri hiyerarşide kendisinden alt seviyedeki aynı isimli parçacık seçeneklerine topluca etki eden bir değerdir. Şimdilik bununla kafanızı karıştırmayın)

Yukarıdaki örneklerde emitter’in davranışlarını değiştirmek üzere sahnenin hemen altındaki “grafik penceresinin” kullanılabildiğini görmüştük.

Sol – alttaki “Hiyerarşi penceresinden” bu kez “size”ı (boyut) seçin ve “grafik penceresine” bakın.

.

.

Bu pencere artık emitter’in “size” unsurunun “ayarlamalar penceresi “ haline geldi. (Seçilecek diğer unsurlar için de aynı şey geçerli olacaktı) Şimdi de aynı bölgede “size” (boyut) üzerinde oynamalar yapabileceğiz demektir. Burada emitter’in “size” akışını, başlangıç değeri olarak 100 seviyesinde yatay bir çizgi şeklinde görebiliyoruz. 100 rakamının yanındaki küçük kırmızı kareyi aşağı – yukarı hareket ettirerek bu değeri artırıp azaltabiliyoruz. Emitter’iniz sahnede oynuyorken (bunun için play tuşuna basınız) bu sürgüyü yukarı aşağı hareket ettirerek olacakları seyredin.

.

.

Aşağıdaki resimde 5 farklı ayarda “size” değerinin değiştirilmiş halini görüyorsunuz.

.

.

1- Normal (default) değer : 100
2- Emitter boyutu -50 düşürüldü
3- Emitter boyutu +50 yükseltildi
4- Emitter boyutu sabitken parçacık (burada “fiery”) boyutu -14 olan- default değerden 10’a düşürüldü
5- Emitter boyutu sabitken parçacık (fiery) boyutu bu kez 20’ye çıkarıldı

Tabi, emitter’in hem kendi hem de fiery değerleriyle aynı anda oynayarak çok farklı varyasyonlara ulaşmak da mümkün olacaktı.  (Bunun için hiyerarşi penceresinde “fiery”yi açıp, onun  içindeki “size”ı seçmemiz gerekecekti)

Sahnede aynı emitter’den örneğin iki tane varsa ve bunlardan birinin daha uzaklardaymış hissi vermesini istiyorsak, gerekli görüntüyü bu ayarlardan sağlayabileceğiz demektir. Bu sadece örnekti. Bu ayarlar daha pek çok farklı amaçla da kullanılabilecek kuşkusuz. Belki, en çok da, bir emitter’i kendimize uyarlayarak farklı bir emitter haline dönüştürmek isteyebileceğiz.

Şimdi 100 çizgisinin üzerine, örneğin 60’ıncı kare civarında bir yerde iken tıklayın. Yeni bir nokta oluşturulduğunu göreceksiniz. (Program buna “data key” adını veriyor) Bu noktayı tutup aşağılara çekin.  O noktadan sonrasında büyüklük seviyemiz düşmüş oldu. Daha ilerilerde (120’yi geçmeyin, çünkü videomuzun şimdilik toplam uzunluğu bundan ibaret) çizgiyi başka bir yerden (örneğin, 110’larda bir yer) tutup bu kez iyice yukarılara çıkarın ve videoyu çalıştırıp seyredin. Emitter’imiz 60’a kadar zayıflayarak, buradan 110’a kadar parlayarak gitti. Bu noktaları (data keyleri) sonradan yukarı – aşağı veya sağa – sola tutup sürükleyerek yeni ayarlamalar yapabilir, her tıklama ile tıkladığınız noktaya yenilerini ekleyebilirsiniz.

.

.

Graf Penceresinde “Sağ Tık” Menüsü

.

.

Delete
Bir key’in (anahtar noktanın) üzerine “sağ tıkladığınızda” gelecek minik menü’den “Delete”i seçerek o key’i silmeniz mümkündür. (Bu penceredeyken “Seçili “ durumdaki -üzerinde durulan- nesneler kırmızı görünür)

Reset (Sıfırla)
“Grafik penceresindeyken” herhangi bir yere “sağ tıklayarak” ulaşacağınız menüdeki “Reset” (sıfırla) komutu ilk nokta dışındaki, sonradan oluşturulmuş tüm noktaları birden kaldıracaktır.

Scale (Ölçek)
Tıkladığınızda şu pencere açılacaktır. (Y : Dikey Eksen X : Yatay Eksen) Pencerenin başlığından da anlaşılacağı üzere, “grafik pencerenizdeki” noktalarınız (aralarındaki oran korunarak, hep birlikte) daha geniş veya dar alanlara yayılabilir veya daha düşük veya yüksek dalgalanmalar sergileyebilir.

.

.

Aşağıdaki resimde orijinal dağılım (Y) ekseninde 150’ye ve (X) ekseninde 150’ye artırılarak denenmiştir. (Y) ekseninde video süresi aynı iken dalgalanmanın şiddeti artırılmış, (X) ekseninde ise dalgalanma şiddeti sabit kalırken, daha geniş zamana yayılmıştır. (Her iki değer orijinale göre küçültülerek de kullanılabilirdi)

.

.

Curved (Yumuşatma)
Curved” komutunu hatırlıyor musunuz? Eğer ona tıklasaydınız, yolumuzu yukarıdaki gibi kesin zig zaglar halinde değil de, yumuşak geçişler (eğriler) halinde getirebileceğimiz hatırlayın. Video üzerinde efektimizin dönüşümlerinin böyle yumuşak geçişlerle olmasını tercih ederiz muhtemelen. Bu komuta data key üzerine klavyeden “Alt” tuşuna basılı iken tıklamakla daha hızlı ulaşabileceğimizi deneyerek görün.

.

.

Zoom (Yakınlaştırma)
“Grafik penceresinin” görünen alan büyüklüğünü yükseklik (Y) ve uzunluk (X) anlamında daha sıkışık veya yayılmış görünmesini sağlayabilirsiniz. Uzun videolarda olan biteni aynı anda görebilmek için sıkıştırmak veya ayrıntı çalışırken o bölgeyi büyütmek isteyebilirsiniz.

.

.

Reference (Referans)
“Grafik penceresindeki” bir emitter unsuru için yaptığınız düzenleme ve ayarlarınızın bu pencereye daha sonra  alınacak diğer unsurlara “referans” olarak kullanabilecek (bakarak kopya çekebileceğimiz)bir hayalet resmini yerleştirir. Şöyle ki…

Emitter’in “size” unsurunu bu pencerede şöyle düzenledik diyelim.

.

.

Bunun daha sonra kullanmak üzere bir kopyasını almak istiyoruz.

Sağ tık” menüsünden ‘Reference’yi seçecek ve “Create A” komutunu vereceğiz (iki kopya hakkından biri)

.

.

Bununla işimiz bitti. Şimdi aynı emitter’in “velocity” (hız) unsurunu tıklayarak buraya çağırdık ve düzenleyeceğiz. O da ön tanımlı değeri olan 100 üzerinde bir çizgi halinde gelmiş olacak. Bu noktada “size” için yaptıklarımızı hatırlamak ve ona göre davranmak ihtiyacındayız diyelim. O zaman tekrar aynı menüye gidecek ve bu kez ’Show A’ (A’yı göster) diyeceğiz. Şimdi karşımızda hem “velocity” (düzenlenebilir durumda, aktif) ve hem de “size” (sadece silik görüntü, pasif) duruyor. Artık onu referans alarak çalışabiliriz.

.

.

Sonraki bölüme kadar sağlıcakla…

Wall Street Institute

4 Comments

  1. BurakG diyor ki:

    Çok karmaşık anlatmışsınız hocam okadar beğendiğimi sögleyemem ama genede bişeylerin farkına vardım teşekkürler

  2. admin diyor ki:

    Doğru aslında. Bu biraz da programın bir parça karışık olmasından ama efekt programları genellikle en zor olanları.

  3. Çisem diyor ki:

    Size birşey sorcam benim particle illusionda resmi koyuyorum ama etrafında kırmızı çarpı işareti beliriyor + sadece ilk efekt açılıyor ve oda hareket etmiyor sadece parıltısı var yardım edin :(

  4. admin diyor ki:

    Sevgili Çisem, acaba biraz daha ayrıntılı anlatabilir misin? Şunun gibi olsun; “… iken …. komutu ile resmi koyuyorum ama …deyken etrafında kırmızı çarpı işareti beliriyor” gibi. Çünkü bu çok eski bir makale ve epedir biz de kendisiyle ilgilenmeyerek paslandık. Ayrıntı iyi olurdu…

Yorum, Katkı ve Sorularınız