ParticleIllusion Dersleri – 4 / Yollar


Particle Illusion programı için resimli anlatımlarımıza 4. bölümle devam ediyoruz.

.

.

Yeni Durak (Key Frame) ve Yeni Yöntem (“Move” Tuşu)

.
Yeni bir dosya açalım ve “Star Trail 2emmitter’ini 1’inci karedeyken sahnenin sol üstüne yakın bir noktaya bırakalım. Sonra yine 30’uncu kareye gidelim ve emitter’i merkezinden tutarak bu kez sol üst köşeye yakın bir yere taşıyalım. (Bunları bir önceki bölümde yapmıştık)

.
Şimdi aynı emitter’imize biraz daha yolculuk yaptıralım ve sahnede üçüncü bir durağa daha gönderelim (farklı bir metod öğreneceğiz) Bunun için öncelikle (üçüncü durak için) yeni bir “key-frame” (durak karesi) eklememiz gerekiyor. Bu kez 60’ıncı kareye gelin. Şimdi üst menüde resimde gördüğünüz ‘Move‘ komut düğmesine tıklayın veya klavyeden (M) harfine basın. Fare imlecimiz bu kez (+) işaretine dönüştü. İmleci (hiçbir yere tıklamadan) sahnenin üzerinde gezdirin.

.

.

Emitter’imiz imleçle birlikte hareket ediyor ve bırakılacağı yeni yerin seçilmesini bekliyor. Tıkladığımız yere (üçüncü durak olarak) yerleşecektir ama işlemden vazgeçmek istiyoruz. Bunun için farenin sağ tuşuna tıklayın ve emitter’in bir önceki yerine geri döndüğünü görün.

.
Aynı işlemi tekrarlayın fakat bu kez emitter’i sahnenin sağ altına yakın bir yere tıklayarak bırakın. Üçüncü durağımız oluştu.

.

.

Sizin çalışmanızda buradaki gibi sadece yollar değil, efekt parçacıkları da görünüyor değil mi ?

Aşağıdaki düğmeyi ‘Show Particles‘ kullanarak (veya klavyeden P harfini) emitter’lerinizin sahnede etrafa saçmakta oldukları parçacıkların görüntüsünden kurtulabilir –özellikle bir çok emitter aynı sahneyi paylaşıyorsa- ve sadece hareket yollarını ve nerede durduklarını takip ederek onlarla daha rahat çalışmak isteyebilirsiniz.

.

.
Bu arada sahnede hangi karede isek, sahnenin altındaki “Grafik Penceresi’nde” o kareyi temsil eden rakamın üzerinde duran, durduğu rakamı bir de kırmızı çizgiyle iyice belirleyen küçük gri kutuyu hatırlıyor musunuz. O kutucuğu tutarak ileri geri hareket ettirirken sahnede olanları izleyiniz. Bunu bir kez de parçacıkları gizleyerek deneyiniz.

.

.
Anahtar kareler” (duraklar) arasında “hızlı geçiş” için klavyeden yukarı ve aşağı yön tuşlarını kullanabilirsiniz. (Deneyin)

.
Doğrusal Olmayan Rotalar Çizmek

.
Şu ana kadar emitter’imizi dosdoğru bir hat üzerinde yolculuk ettirdik. Peki daha karmaşık yollar, rotalar çizdirmek istersek ne yapmalıyız?

Ortadaki (2’inci) durağımızın üzerine “sağ tıklayalım”. Şu menüyü görüyor olmalısınız.

.

.

Curved” (eğri) komutunu tıklayalım. O noktadaki durağımız (key frame’imiz) artık eğrisel bir key frame oldu ve şöyle bir manzara ortaya çıktı.

.

.

Yeni oluşan üç noktalı çizgimizin uç noktalarından birini tutup sahnede gezdirerek neler olacağını görün. Siz imleci gezdirdikçe yolunuzun şekli de değişiyor olmalı. Uygun bulduğunuz bir noktada imleci bırakarak o anki şekli sabitleyebilirsiniz ama bırakmayın. Tekrar ortadaki noktayı sağ tıklayın ve aynı menüde “Curved” ile onun bir altındaki “Connected” komutlarının satır başlarında birer çentik durduğunu (o nokta için bu komutların aktifleştirilmiş olduğunu) görün.

Şimdi sadece “connected” komutunu tıklayarak onu bu kez pasif hale getirin. Az önce oynattığınız noktayı (ucu) tekrar tutun ve yine sahnede gezdirin. Bu kez sadece durağın o nokta yönündeki bölümünün değişmekte olduğunu görün. Aynı denemeyi diğer nokta (uç) ile de yapın.

Eğer “Sağ tık” menüsüne tekrar gider ve bu kez “Curved” komutunu tekrar tıklayarak pasifleştirirseniz yollarınızın da ilk haline döneceğini göreceksiniz. Fakat daha önce şu denemeyi de yapın. Aynı komutları kullanarak yolunuzu yeniden düzenledikten sonra bu kez uç noktaları değil de ortadakini (o durak noktasının kendisini) tutup gezdirin ve olacakları izleyin. Hatta aynı gezintiyi diğer durak noktalarına da yaptırın.

.
Şimdi ilk durağı sağ tıklayın ve onu da “eğrisel durak” haline getirin (Curved) Bu kez tek bir tutamaç oluştu. Çok normal, çünkü bu bir ara durak değil. Sonuncu key frame’de de aynı şey olacaktı. Bunları da o tek tutamacı kullanarak değiştirebilirsiniz

.

.

Şimdi bütün duraklardaki eğrisellikleri (curved) iptal edin ve ortadaki durağı sürükleyerek diğer ikisinin tam ortasına taşıyın. Noktalı yolların durumunu inceleyin. Noktaların arası eşit görünüyor. Şimdi orta durağı diğerlerinden birine yaklaştırın. Bu yolun nokta aralıkları iyice küçülmüş olmalı. Bunun anlamı emitter’imiz buradaki yolculuğunu daha yavaş yapacak demektir. Demek ki, dilediğimiz bölgelerde emitter’imizin yolculuğunu da yavaşlatabiliyoruz.

.
Hız değiştirmek için farklı bir yol daha görelim. “İşlemi geri al” düğmesini (menüde sola bakan ok) kullanarak şu aşamaya geri dönelim.

.

.

Birinci ve ikinci durakları eğriselleştirelim (curved) ikinci durakta “Connected” seçeneğini pasifleştirelim. Şimdi bu durakların tutamaçlarını aşağıdakine benzer konumlara sürükleyelim. Yani birinci durağın tutamacı (ucu) kendisine yakın kalsın. İkinci durağın ucunu yolun yarısına kadar getirin ve filmi çalıştırarak izleyin. Emitter’iniz yolculuğuna düşük süretle başladı ve giderek hızlandı.

.

.

Nudge (Dirsekleme) ile İnce Ayarlar

.

Çizdiğimiz yolları daha keskin, daha hassas şekilde ayarlamak istersek devreye “dirsekleme” düğmeleri girecek demektir. “Grafik penceresinde” herhangi bir kareye gidin. Bulunduğunuz kare aynı zamanda yolumuzun üzerindeki noktalardan birine denk geliyordur ve o nokta artık diğerlerinden daha belirgin görünüyordur. Şimdi istediğiniz yönü gösteren dirsekleyicilerden birini tıklamaya başlayın ve o noktanın belirlenen yönde ve her defasında 1 piksel olmak üzere hareket etmekte olduğunu, bu sırada yolunuzun da daha keskin şekilde düzenlendiğini izleyin. (Aynı şeyi bu sırada noktayı tutup sürükleyerek de yapabilirsiniz)

.

.

Diyelim ki, emitter’i kendisine bağlanmış tüm o yollar ve ayarlarıyla birlikte taşımamız gerekiyor. O zaman emitter’i Ctrl tuşuna basılıyken tutup sürüklemelisiniz.

.

ParticleIllusion kullanımını resimli anlatımlarla aktarmaya devam edeceğiz.

.

Devamı için tıklayınız

Sağlıcakla…

Wall Street Institute

2 Comments

  1. mehmet diyor ki:

    Abi ben videoyu kaydediyorum 0 saniye oluyor

  2. admin diyor ki:

    Mehmet Bey, tüm seriyi, özellikle de 2 ve 3. bölümleri okumuş muydunuz? Buradaki ayrıntılara dikkat etmenize rağmen sorun devam ediyor mu?

Yorum, Katkı ve Sorularınız