Particle Illusion Öğreniyoruz – 2 / Temel Kavramlar


Program kendi getirdiği literatürü kullanıyor. Bunları başlangıçta anlamanın zor olabildiğini fakat zaman içinde zihinlerimizde netleşeceklerini kendileri de esprili bir dille yazmışlar. O yüzden rahat olabiliriz. Yine de sağlıklı bir başlangıç adına üzerlerindenbir kez geçelim ve bir kenarda dursunlar.

.

.

Temel Kavramlar

.

Particles / Parçacıklar
Parçacıklar (örneğin kıvılcımlar, dumanlar) görünen objelerdir. Tek (tek) parçacıklar üzerinde doğrudan kontrolümüz yoktur.

Emitters / Yayıcılar
Parçacıkların kendilerinden yayılmakta oldukları görünmeyen objelerdir. 4 şekil tipi ile gelirler.
Bir nokta olarak. Örneğin, “Star Trail 2
Bir hat (çizgi) olarak. Örneğin “Matrix Falls
Bir daire olarak. Örneğin “Tree1
Ve bir alan olarak. Örneğin “Into A Dust Trail

Bir emitter (yayıcı) beraberinde bir veya daha çok parçacık tipi taşıyor olabilir. (Örn. “Space Explosion“) Parçacıklardan farklı olarak, davranışları kontrol edilebilir ve yönlendirilebilirler. Şimdilik sadece onların “efekt paketleri” olduklarını düşünsek de olur. İçimden bir ses yukarıdaki bilgilerin bu paketleri üretmek isteyecek yazılımcılar için daha gerekli olduğunu söylüyor. Biz hazırdan yiyeceğiz. Nasılsa binlercesi yapılmış :)

Super Emitters / Süper Yayıcılar
Daha kompleks bir yapıları vardır. Onlar doğrudan parça yaratmazlar fakat onları yaratan diğer yayıcıları yaratırlar

Free Emitters / Serbest Yayıcılar
Süper yayıcıları yaratan yayıcılardır Onlar doğrudan kontrol edemediğiniz parçalara benzer

Deflector – Saptırıcı
Parçaların değdiğinde yön değiştirecekleri hat veya hatlardır

Blocker – Durdurucu
Belirleyebileceğimiz bir alandır Bu alan parçaların görünmez veya görünür kılınabileceği yerdir

Forces – Güç
Parçalar ve serbest yayıcılara örneğin rüzgar gibi efektler oluşturabilimek üzere güç uygular

.

Pencereler

Şimdi program penceresini ve bölümlerini tanıyalım. (Burada da ilk bakışta tamamını anlamak zorunda olmadığımız ayrıntılar bulunuyor. Nasılsa bölüm bölüm incelerken iyice nüfuz edeceğiz)

1. Layers Window / Katmanlar Penceresi:
Projede kullanacağınız katmanları ekleyip çıkarabileceğiniz, düzenleyebileceğiniz alan.

2. Hierarchy Window / Hiyerarşi (Sıradüzen) Penceresi:
Bir yayıcı veya onun parçacık türünün animasyon işlevleri için çeşitli bakış açılarını kontrol edebileceğiniz yer

3. Stage Window / Sahne Penceresi
Her şeyin bir arada olup, göründüğü yer. (Projedeki eklenmiş arka plan resmi, herhangi bir yayıcının sembolik gösterimi, yön saptırıcı, durdurucular gibi) Buradaki gri iç çerçeve parçaların görünür olduğu (dışına çıkmadıkları) aynı zamanda film olarak save’lendiğinde işlenecek ve görünecek olan alan.

.

.

4. Graph Window / Grafik Penceresi
Emitter (yayıcı) ve partiküllerin (parçacık) çeşitli özelliklerinin kontrol alanı

5. Library Window / Kütüphane (Arşiv) Penceresi
Kullanılabilir durumdaki emitter’lerin (yayıcıların) stoklandığı alan

6. Preview Window / Ön İzleme Penceresi
Kütüphandeki emitter’lerin ön izlenebileceği alan. Projeye eklemeden önce onları buraya sürükleyebilir ve nasıl işlediklerini görebilirsiniz.

Tüm pencere ve bölmelerin büyüklüklerini çerçevelerinden tutup sürükleyerek ayarlayabilirsiniz. Fakat “sahnenin” büyüklüğü önemlidir. Gri iç çerçeveden daha küçük hale getirilmemelidir. Aksi takdirde tam ölçülerde çıktı alamazsınız.

.

Komut Çubukları

View / Button Size / Large’ komutu ile düğmelerin daha büyük görünmelerini sağlayabilirsiniz.

.

7. Ana Komut Çubuğu

.

8. Dirsekleme (Yönlendirme)Komutları Çubuğu

.

9 Oynatma ve Film Kayıt Komutları Çubuğu

.

10 Durum Bilgileri Çubuğu

.

Biz bu çubukla pek ilgili olmayacağımız için peşinen ayrıntılarını (açıklamaksızın) not edip onu geçelim. Diğerlerini yeri geldikçe ayrıntılandıracağız.

Sırasıyla RGB (Red/Green/Blue) veya Alpha (şeffaflık) kanalları bilgisi
Sahnenin o anki ayarlarla ölçeğinin (en/boy) ne olduğu
Fare imlecinin sahne üzerindeyken o an bulunduğu enlem / boylam koordinatları
Sahnedeki emitter ve partiküllerin numarası
Mevcut filmin saniyede kare gösterim sayısı (frame rate per second) (parantez içi proje için hedeflenmiş, önceden ayarlanmış değer)
Klavyeden CAPS Lock, NUM Lock ve SCROLL Lock tuşlarının aktif olup olmadığı bilgisi

.

Deneme

Burada bir soluklanalım ve daha kolay anlamak adına denemelerle devam edelim.

Kütüphane penceresinden “Star Trail 2” isimli emitter’i tıklayarak seçin. Şimdi ön izleme penceresinde görebiliyorsunuz. Burada ancak –yenisi seçilene kadar- tek bir emitter bulunabiliyor.

Sahne penceresinde iki ana mod (farklı işlev hali) vardır. “Seçim” modu ve “ekleme” modu. İki mod arasında “Select (A)” butonunu kullanarak dönüşüm yapabilirsiniz.

.

(Butonların üzerinde imleçle biraz beklediğinizde isimleri görünecektir) Burada “A” harfi aynı işlemi klavyenini A tuşu ile de yapabileceğimizi anlatıyor. Seçim modunda faremizin imleci her zamanki ok işareti gibidir. Ekleme modunda ise şu şekli alır.

.

Ekleme modunda sahneye emitter, deflector veya blocker ekleyebiliriz. Şimdi sahnenin merkezine doğru bir noktaya bir kez tıklayın. Seçtiğimiz emitter tıkladığımız noktaya konmuş olmalı. Şimdi de yukarıda, oynatıcı çubuğundan oynat komutuna (yeşil üçgen) basın. Sahnedeki emitter hareketlendi.

.

Aynı komut düğmesi ise artık “durdurma” düğmesi (mavi kare) haline dönüştü. Şimdi durdurun ve kaçıncı karede durmuş olduğunu görün. Bizim örneğimizde (aşağıdaki resim) 45. Karede durmuş. Bu rakam kutusuna herhangi bir rakam yazdığımızda iki şey olur. Öncelikle otomatikman o kareye gidilir. Diğer taraftan, bu yeni rakam (kare) artık projenizi izlemek istediğinizde başlangıç karesi de sayılacaktır. Buraya 30 yazın, filmi oynatın ve bir yerde durdurun. Şimdi “başa dön” düğmesine (solundaki bitişik, iki mavi ok) basın. Film 1. kareye değil 30. Kareye döndü. Yani çok uzun bir projenin belli bir bölümü üzerinde çalışıyor ve sadece o bölümü sık sık izlemek zorunda kalıyorsanız, her defasında en baştan başlayıp buralara kadar izlemek zorunda değilsiniz. Bu rakam kutusuna başlangıç karesini yazabilir, değiştirinceye kadar hep bu noktadan itibaren seyretmeye başlayabilirsiniz. Şimdi bir kez daha geri düğmesine basın. Bu kez 1’e gitti değil mi ? Önceki “başlangıç karesi” komutu artık iptal oldu.

.

Kırmızı düğme ile projemizin film olarak dışarı kaydedilme sürecini başlatabiliyoruz. Yukarıdaki resimde 1. Kare ile 120. kareler arasını kaydetmek üzere ön ayarlar yapılmış. (Kırmızı düğmenin sağındaki rakam kutuları) Demek ki, projemizin istediğimiz karesinden itibaren kayda girebilir, istediğimiz karesinde kayıttan çıkabiliriz. (Kayıt işlemi düğmeye basar basmaz başlamıyor. Daha sonra inceleyeceğiz) Yani “film olarak kaydet” dediğimizde projedeki her şeyi birden kaydetmek zorunda değilmişiz. Aynı zamanda, 120 yazan rakam kutusuna dilediğimiz rakamı girerek bütün projemizin uzunluğunu da baştan belirleyebiliyoruz. Rakam kutularının sağ kenarlarında altlı üstlü küçük okları, görüntüyü ileri ve geri, tek tek kareler halinde yürütüp hassas yer ayarlaması için kullanabiliyorsunuz. (Doğrudan istediğiniz rakamı kutu içine de yazabilirsiniz)

Daire üzerinde dönen mavi oklar sembolü projenizi (veya istediğiniz bölümünü) izlerken, bittikçe başa sararak sürekli oynamasını sağlayacak komut (loop) Tabi isterseniz.

Bir ders için (size de, bana da)bu kadar yükleme yeter. Devamında görüşmek üzere.

Devamı için tıklayınız

Sağlıcakla…

Wall Street Institute

4 Comments

  1. aykut ay diyor ki:

    burda tum vıdeo ıslemlerını efek ıslemlerını bıtırdık ıslemımız suan tamam yalnız nasıl tekrar vıdeo oalrak kayıt edebılırım masustune yanı nereye bascam bulamadım :)

  2. aykut ay diyor ki:

    buldum kırmızı butona basıp bı kac ıslem yapıyormusuz tskler ;)

  3. egemen diyor ki:

    http://www.wondertouch.com/dl_thumbs_2012.asp
    sayfasına gıriyoruz il sıradakı
    Emitter Library Thumbnails – 2012-2014

    January 2012
    radar şekillerini nasıl indirip kıllanabılırım ACİL….

  4. admin diyor ki:

    Linkteki resim sadece ön görünüm resmi. Emitter’in kendisi değil. Emitter’in adı “January 2012” olarak görünüyor. Emitter’lerin olduğu sayfaya gidip bu isme baktığımızda ise kaldırılmış olduğunu anlayabiliyoruz. Korkarım yapacak bir şey yok gibi görünüyor. O resmi önce kaydedip sonra “Google Görseller” de -üzerine sürükleyip- aratınca başka kaynaklar da çıkıyor ama tek tek bakmanız lazım.

Yorum, Katkı ve Sorularınız